Multimedia
Wystawa Szopek Trydenckich - 13 grudnia 2008 r. do 30
stycznia 2009 r.
Wystawę Szopek można oglądać w Sanktuarium w
Łagiewnikach (w dolnej części Bazyliki) do dnia 30 stycznia 2009 roku.
RZYM BOŻE NARODZENIE 2006 i 2007 r.
BOŻONARODZENIOWE SZOPKI Z TRENTINO NA PLACU ŚW. PIOTRA
W 1982 r. z okazji Bożego Narodzenia, Papież Jan Paweł II zapragnął,
aby na Placu św. Piotra stanęła szopka. Od tej pory, co roku, scena
Narodzin Pańskich przedstawiana jest na Boże Narodzenie na placu,
będącym symbolem całego chrześcijaństwa.
W 2006 r. Stolica Apostolska – po raz pierwszy, od kiedy przyjęła się
tradycja stawiania szopki na placu przed bazyliką watykańską - zwróciła
się o współpracę spoza Watykanu. Autonomiczna prowincja Trydentu z
entuzjazmem przyjęła tę propozycję. Przy wsparciu Archidiecezji
Trydentu, stowarzyszenia Amici del presepio di Tesero, lokalnych władz i
instytucji oraz wielu wolontariuszy, przywieziono do Rzymu nie tylko
znacznych rozmiarów figury, wyrzeźbione przez artystów z Val di Fiemme
(poza figurą Matki Bożej, św. Józefa i Dzieciątka Jezus, które od dawna
znajdują się w Watykanie), ale także wiele elementów scenografii i
wszystko, co jeszcze potrzebne do przedstawienia Wydarzenia, które miało
miejsce w Betlejem.
Równocześnie w salach watykańskich, sąsiadujących z kolumnadą Berniniego,
zrealizowano wystawę przedstawień sceny Narodzin Pańskich z terenu
całego Trentino. Tradycja bożonarodzeniowych szopek jest od wieków
zakorzeniona w całym regionie, a szczególnie w niektórych dolinach, jak
właśnie Val di Fiemme, ma wielusetletnią historię.
W 2006 r. ukoronowaniem wysiłków mieszkańców Trentino była pielgrzymka
wspólnoty do grobu św. Piotra, którą prowadzili arcybiskup diecezji
Trydentu Luigi Bressan i przewodniczący władz lokalnych prowincji
Lorenzo Dellai. Po audiencji generalnej, w której uczestniczyło ponad
pięciuset przedstawicieli mieszkańców regionu, reprezentanci
archidiecezji i władz Trentino zostali przyjęci przez Ojca Świętego
Benedykta XVI na audiencji prywatnej, ofiarowując Ojcu Świętemu w darze
specjalnie wykonaną z tej okazji drewnianą figurę św. Benedykta.
Wyjątkowe doświadczenie z 2006 r. powtórzono w roku ubiegłym, przy
licznym udziale nie tylko członków stowarzyszenia Amici del presepio di
Tesero, wolontariuszy, pracujących przy ustawianiu szopki naturalnej
wielkości i urządzeniu wystawy przedstawień Narodzin Pańskich, ale także
ponad 800 pielgrzymów. Po audiencji generalnej, jej uczestnicy z
Trentino modlili się w Bazylice pod wezwaniem Piotra, apostoła Jezusa,
będącego skałą, na której zbudowany jest Kościół.
TRADYCJA BOŻONARODZENIOWEJ SZOPKI W TESERO I DOLINIE VAL DI FIEMME
Wąskie uliczki, ciasno stłoczone jeden przy drugim domy, łukowate
sklepienia i kamienne fontanny, kościoły z cennymi freskami i ratusz,
będący niegdyś siedzibą arystokratycznego rodu Firmian – tak wygląda
Tesero, miasteczko w samym sercu doliny Val di Fiemme, wśród Dolomitów
Trentino. Zbudowane na wysokości 1.100 m n.p.m. zachowało prostotę i
piękno dawnego grodu. Spacerując po wybrukowanych kamieniami uliczkach
starego miasta, możemy podziwiać dawne budynki mieszkalne, ze stajnią na
parterze i zewnętrznymi schodami z drewna, które prowadzą na wyższe
piętra, równo ułożone stągi drewna i malownicze kapliczki. Śnieg
przydaje jeszcze uroku tej wspaniałej scenerii, jakby wymarzonej dla
wystawy szopek z Tesero.
Rozświetlone do późnej nocy szopki ustawiane są na dziedzińcach, w
stajniach, między stągami drewna i w oknach chronionych ozdobnymi
kratami. Największa, zrobiona w 1965 r. przez kilku lokalnych
rzemieślników, stoi na głównym placu miasteczka, jako symbol głęboko
zakorzenionej tradycji szopek ale także jej kontynuacji i – przede
wszystkim – szczerej religijności mieszkańców tych okolic. Każdy,
najdrobniejszy szczegół dekoracji szopki wskazuje na jej związki z Val
di Fiemme: od strojów pasterzy, po ciemne plamki na futrze owiec,
należących do rzadkiego, zagrożonego wyginięciem gatunku hodowanego
jeszcze w dolinie.
Plac Cesare Battisti to miejsce, skąd warto rozpocząć zwiedzanie wystawy
szopek z Tesero. Przedstawienia sceny Narodzin Pańskich stoją często na
skwerach, noszących nazwy rodów, które wciąż tu jeszcze mieszkają, lub
kiedyś mieszkały: Genovefa, Sperandi, Moreti, Piferi, Titanele. Niektóre
szopki wyrzeźbione zostały w drewnie limb, rosnących w dolinie, przez
rzemieślników, którzy w drewnianej stube, przy piecu, przekazywali sobie
sztukę kształtowania figur z pokolenia na pokolenie.
Tradycja szopek jest w Tesero i w całej dolinie Val di Fiemme
zakorzeniona od wieków, dając świadectwo głębokiej wiary mieszkańców
okolicy w tajemnicę Narodzenia Pańskiego.
W dolinie, gdzie rosły jodły, z których swe sławne skrzypce robił
Stradivari, wszyscy mieszkańcy przeniknięci są umiłowaniem drewna.
Stolarz, cieśla, murarz, czy giętarz, z nadejściem zimy, kiedy mniej
prac na dworze, kiedy trzeba troszczyć się tylko o stajnie, o drobne
naprawy w domu i drewno na opał, z zapałem oddawali się rzeźbieniu w
drewnie. Podczas długich, zimowych wieczorów, w słabym świetle naftowej
lampy, kształtowali na różne sposoby drewno rosnących w dziewiczej
dolinie Val di Fiemme limb, które potrzebują ponad 500 lat, by
wystrzelić w górę na wysokość 25 m. Obecnie limba wykorzystywana jest w
Val di Fiemme również do wyrobu mebli, których szczególna woń ułatwia
relaks.
Spacerując dziś po starym mieście, oglądamy nie tylko szopki drewniane,
ale również kamienne, robione szydełkiem, metalowe, ze szkła, a nawet
wyrzeźbione w śniegu. Niektóre, wykonane przez artystów lokalnych, są
często inspirowane cyklem fresków w kościele San Leonardo w Tesero.
Malowidła te powstały w drugiej połowie XVI w. i są dziełem nieznanego
artysty ze szkoły lombardzkiej.
Ikonografia Narodzin Pańskich ma wielusetletnią historię.
Bożonarodzeniowe szopki stały się popularne na początku XVIII w.
zwłaszcza wśród żyjących w dobrobycie rodzin szlacheckich. W około sto
lat później rozpowszechniły się również wśród warstw uboższych, pomimo
obowiązującego od 1782 r. aż do pierwszych dziesięcioleci
dziewiętnastego wieku dekretu cesarza Franciszka Józefa, zakazującego
wystawiania dużych rozmiarów przedstawień sceny Narodzin Pańskich
publicznie i w miejscach kultu. Pomimo zakazu, szopki upowszechniły się
w całej Val di Fiemme, a szczególnie w Tesero być może dlatego, że wielu
mieszkańców Val di Fiemme pracowało w napędzanych siłą wody tartakach na
terytorium księstwa biskupiego Bressanone, gdzie szopki były już bardzo
popularnym elementem obchodów Bożego Narodzenia.
Również dziś jak kiedyś, z zamiłowania lub zawodowo, wielu
mieszkańców doliny rzeźbi w drewnie postacie i figury, umieszczane
następnie w szopce. Wycinane ręcznie, zwykle wysokie na mniej więcej
dwadzieścia centymetrów figurki z drewna limbowego, malowane są
następnie temperą. Precyzja i uwzględnienie najdrobniejszych szczegółów
każdej postaci dostarczają cennych informacji między innymi o strojach
noszonych w epoce jej powstania. Kilka najstarszych szopek eksponowanych
jest w zabytkowej Casa Jellici. Niektóre są doprawdy szczególne: na
przykład przedstawienie sceny Narodzenia Pańskiego na kaflach
XVII-wiecznego pieca, czy dzieła takich artystów rzeźbiarzy, jak
Giovanni Battista Jellici, czy Flelice Deflorian, który - poza
pasterzami - umieścił w swojej szopce również kilka drapieżnych
zwierząt. Inne szopki wykonane zostały przez artystów, którzy
doskonalili swój talent w pracowniach rzeźbiarskich w Val Gardena, w
Wiedniu, czy Innsbrucku. Wśród nich warto wymienić Pietro Delmarco,
podpisującego się artystycznym pseudonimem Serafin, który dojrzewał
artystycznie w Trydencie i którego dziełem jest postać Tita Oca – pełna
ekspresji figurka pasterza, inspirowana przez stryjecznego dziadka
artysty, który był właśnie pasterzem owiec.
Słynne w Val di Fiemme są również szopki z Cavalese i Predazzo. Na
szczególną uwagę zasługuje natomiast szopka z Varena, przedstawiająca
„Drogę do Betlejem”. Zajmuje ona powierzchnię ponad dwóch tysięcy metrów
kwadratowych, ma ponad sto postaci, 120 figur zwierząt, około kilometra
ścieżek, a także wierne rekonstrukcje dziesiątków kramów.
Wizytówką Val di Fiemme, dla której drewno ma tak wielkie znaczenie,
jest właśnie las. W dolinie, gdzie by nie spojrzeć, widać świerki.
Historia Val di Fiemme jest ściśle związana z lasem, podobnie jak
historia kolejnych pokoleń mieszkańców doliny, dumnych ze swej
przynależności do wspólnoty, która powstała już w 1111 r. i od wieków
zarządza bogactwem ofiarowanym jej przez matkę naturę i mądrze
wykorzystywanym przez człowieka.
Rozległe połacie lasów świerkowych, smreków, z których drewna
wyrabiane są najlepsze instrumenty muzyczne, można podziwiać wzdłuż -
mających w sumie długość 110 kilometrów - szlaków narciarskich. Na
narciarskie centrum Val di Fiemme-Obereggen składają się ośrodki l’Alpe
Cermis w Cavalese, Ski Center Latemar, do którego dotrzeć można z
Predazzo i Pampeago, l’Alpe di Bellamonte-Luisa, Passo Lavazé-Oclini i
Passo Rolle.
W Val di Fiemme, która nazywana również „doliną harmonii” znajduje
się słynny „las skrzypiec”, gdzie lutnicy z całego świata wybierają
drewno na pudla rezonansowe skrzypiec, a także „las muzyczny”, w którym
drzewa noszą imiona słynnych kompozytorów i wykonawców.
Rozległa i nasłoneczniona dolina Val di Fiemme, otoczona malowniczymi
łańcuchami Lagorai, Latemar i masywem Pale di San Martino, położona jest
w północno wschodniej części regionu Trentino. Na jednym jej krańcu
rośnie podśródziemnomorski, niskopienny las Parco del Monte Corno, na
drugim „las muzyczny” Parco di Panevaggio - Pale di San Martino. W
dolinie można obserwować zarówno najróżniejsze gatunki ptaków i rzadkie,
mięsożerne rośliny, ale także zwiedzić wspaniały rezerwat jeleni.
Człowiek, by żyć potrzebuje tlenu wyprodukowanego przez 20 drzew. W Val
di Fiemme na każdego turystę przypada ich przeciętnie 170. Rozległy
obszar leśny z 60 milionami drzew to wielka fabryka czystego powietrza i
jeden z najcenniejszych zakątków Alp.
Beatrice Calamari
UFFICIO STAMPA
Azienda per il Turismo Val di Fiemme
Tel. + 39 0462 241111 - +39 0462 341418
info@visitfiemme.it
www.visitfiemme.it
(wideo „Szopki z Tesero” na portalu FIEMME WEB TV)
• Zdjęcia z otwarcia Wystawy
• STRONA
GŁÓWNA • MULTIMEDIA •
FOTO:
Piotr Ładoś |